بازاریابی اینترنتی که به آن دیجیتال مارکتینگ نیز می گویند در حقیقت همان فروش کالا یا خدمات است با این تفاوت که این بار از بستر اینترنت انجام می شود، با این تفاسیر همان اصول بازاریابی علمی را برای جذب مشتری هدف باید رعایت کرد بعلاوه چاشنی اینترنت یعنی اصول آمیخته بازاریابی 4P شامل محصول (Product) قیمت (Price) ترغیب (Promotion) و مکان توزیع (Place) دست به دست هم می دهند تا محصول یا خدمات شما در صفحه اول گوگل و جلوی دیدگان مخاطبان خود قرار گیرند. در ادامه با دیتکو همراه باشید تا بهترین روش فروش اینترنتی در ایران را برای شما شرح دهیم.
بهترین روش فروش اینترنتی در ایران
برای اینکه بدانیم بهترین روش فروش اینترنتی کالا یا خدمات در ایران کدام است باید گذری بر انواع روش های فروش اینترنتی داشته باشیم و بدانیم مقدمه فروش اینترنتی، بازاریابی اینترنتی است! یعنی اگر بخواهیم به فروش اینترنتی خوبی در سطح یک شهر یا کشور دست پیدا کنیم ابتدا باید از اصول بازاریابی در بستر اینترنت مطلع شویم و انواع بازاریابی در بستر اینترنت را مقایسه کنیم در ادامه به زبان ساده انواع بازاریابی اینترنتی را بطور مختصر توضیح می دهیم تا بتوانیم بهترین راه حل فروش اینترنتی کالا در شهر خود یا شهرهای دیگر را نیز پیدا کنیم.
بازاریابی اینترنتی چیست ؟
به هرگونه فعالیت بازاریابی در بستر اینترنت، بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ گفته می شود به زبان ساده تر هر فعالیتی که برای بازار هدف مشخص در سطح کل اینترنت شامل وبسایت ها، شبکه های مجازی، ایمیل ها، پیامکها، شبکه های ویدئویی، شبکه های پادکست و امثال آن انجام می شود را نیز بازاریابی اینترنتی می گویند! که اینترنت در اینجا به معنی همان تبادل داده های دیجیتالی یا الکترونیکی از طریق وای فای یا دکل های مخابراتی است.
انواع بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای شاخص های متفاوت از دیگری است مثلاً بازاریابی ایمیل را داریم که متاسفانه به دلیل کلاهبرداری های گسترده در سالهای قبل تقریباً اکنون در انتهای لیست قرار میگیرد یا بازاریابی تلفنی که در حال حاضر بیشتر آزاردهنده است تا جذاب! یا بازاریابی از طریق پیامک که آنهم دیگر بستر مناسبی نیست زیرا اغلب مخاطبین آنرا بلاک می کنند.
اما دو نوع از بازاریابی اینترنتی که استقبال بسیاری از آن صورت گرفته یکی از طریق طراحی وبسایت یا فروشگاه آنلاین و دیگری از طریق ایجاد حساب در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام است.
بازاریابی اینترنتی در شبکه های اجتماعی
یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی حال حاضر که بسیاری از مردم در حال فعالیت اقتصادی داخل آن هستند، اینستاگرام است! بدون نیاز به صرف هزینه اضافی یا بدون نیاز به دانش خاصی حتی دانش آموزان نیز با داشتن موبایل و اینترنت می توانند به آن دسترسی پیدا کرده و اقدام به ایجاد یک صفحه اختصاصی برای خود، کالا یا خدماتشان کنند.
اما سوال مهم این است که آیا بهترین روش فروش اینترنتی در ایران، اینستاگرام است؟ شاید ساده ترین راه بازاریابی اینترنتی ایجاد یک صفحه رایگان در اینستاگرام باشد اما مطمئناً بهترین راه فروش کالا یا خدمات نمی تواند باشد زیرا همه نوع کالا یا خدمتی در آن نمی توان به فروش رساند، وقت زیادی برای جذب بازدیدکننده در آن باید صرف کرد، در صورت ازدحام مشتریان پاسخگویی در دایرکت سخت می شود، اغلب کسانی که در آن عضو هستند به دنبال خرید نیستند، امکان ارائه کانال مستقیم مالی برای دریافت وجوه وجود ندارد، افراد زیادی در آن مبادرت به کلاهبرداری می کنند و این عمل حس اعتماد را از دیگران صلب می کند و بسیاری دشواری های دیگر که نمی تواند عنوان بهترین روش بازاریابی اینترنتی در ایران را همراه خود داشته باشد.
بازاریابی اینترنتی از طریق سایت : سئو !
شاید تا کنون کلمه سئو را شنیده باشید که معنی لغوی سه کلمه S.E.O یعنی بهینه سازی برای موتور جستجو است اما سئو به زبان ساده یعنی محتوای وبسایت شامل ظاهر، متون، تصاویر و … طوری آماده شوند که با قوانین موتور جستجو هماهنگ باشد به نحوی که هر کس کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کند وبسایت ما در صفحه اول گوگل حاضر شود!
به این کار بازاریابی اینترنتی از طریق سایت یا فروشگاه آنلاین می گویند و یکی از پر مخاطب ترین خدمات حال حاضر در تمام دنیا به شمار می آید زیرا موتور جستجوی گوگل روزانه پذیرای میلیاردها سرچ مختلف برای بازدیدکنندگان است و این حجم از بازدید تقریباً برای یک تبلیغ تلوزیونی پر خرج نیز صورت نمی گیرد چون تمام مخاطبان یک شبکه تلوزیونی به چند ده میلیون نمیرسند اما مخاطبان گوگل روزانه میلیاردها بار در آن سرچ می کنند.
مزایای بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی از طریق وبسایت یا فروشگاه آنلاین مزایای بسیار زیادی دارد اما مهمترین مزیت بازاریابی اینترنت هزینه پایین تر نسبت به دیگر روشهای بازاریابی است برای مثال اگر یک نیروی بازاریاب برای کسب و کار خود استخدام نماییم و سپس اقدام به طراحی و چاپ کاتالوگ کنیم تا بازار هدف مشخصی را روزانه 10 ساعت ویزیت نماید نهایتاً می تواند روزانه 10 نفر را در مکان های مختلف ملاقات نموده و اقدام به توصیف کالا یا خدمت نماید که ماهیانه برای این کار باید هزینه 300 کاتالوگ بهمراه هزینه نیرو جمعاً بین 15 تا 20 میلیون هزینه کنیم آنهم صرفاً برای 300 نفر!!!
اما اگر یک وبسایت طراحی کنیم که یکبار هزینه طراحی آن با تمام امکاناتش حدود 10 میلیون تومان خواهد بود و سپس ماهیانه 5 میلیون صرف بازاریابی اینترنتی آن نماییم پس از حدود 6 ماه می توانیم روزانه افراد زیادی را از طریق سرچ گوگل وارد وبسایت خود نموده و 24 ساعته کالا و خدمات خود را به عموم افرادی که هیچ محدودیتی در تعدادشان وجود ندارد جذب وبسایت نماییم! در مقاله بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل می توانید به سادگی متوجه شوید گوگل چگونه رتبه می دهد.
قیمت سئو و دیجیتال مارکتینگ سایت
قیمت سئو بستگی به زیرساخت ایجاد شده در وبسایت دارد که اگر وبسایت وجود داشته باشد و زیرساخت آن برای سئو قبلاً آماده نشده باشد ابتدا باید آنرا آماده نمود و اگر برای اولین بار اقدام به طراحی سایت میخواهد صورت گیرد بطور کامل با زیر ساخت سئو انجام شود در هر دو صورت هزینه ای بین 5 تا 10 میلیون باید در نظر گرفت.
اما اینکه هزینه سئو چه میزان خواهد شد بستگی به رقبا دارد و قبل از عقد قرارداد سئو میزان فراوانی رقبا و فاصله ای که شما با رتبه آنها دارید بدست می آید سپس زمان حدودی که باید وقت صرف شود تا به صفحه اول گوگل برسید اعلام می شود و در نهایت تصمیم برای اختصاص بودجه مورد نیاز سئو توسط شما صورت میگیرد که می تواند از 2 میلیون تومان در ماه نیز شروع شود ولی هرچه بودجه ماهیانه بیشتر باشد، دوره زمانی دسترسی به هدف کوتاه تر خواهد شد.
آموزش بازاریابی اینترنتی
آموزش دیجیتال مارکتینگ برای محتوا سازی یا بعبارتی آموزش سئوی محتوا کار چندان سختی نمی باشد و با مقداری گشت و گذار در سطح اینترنت بدست می آید اما نکته اینجاست که آموزش های سطح اینترنت بصورت پروژه محور و کاربردی نمی باشند و صرفاً با ذکر چند سرفصل مهم بصورت مجازی قابل ارائه هستند که اغلب تضمینی برای اجرای آن روی وبسایت شما نیست.
بنابراین پیشنهاد ما برای آموزش بازاریابی اینترنتی دوره ای است که در آن بتوان دانش را آموخت سپس تجربه کرد و در نهایت تبدیل به مهارت نمود پس یان دوره آموزشی باید اولاً تعاملی باشد یعنی پرسش و پاسخ داشته باشد دوماً پروژه محور باشد یعنی بتوان آموخته ها را در طول دوره به کار بست و نتایج آن را دید و سوماً اینکه بتوان در هر وبسایتی پیاده سازی نمود.
نتیجه گیری
جمع بندی بحث حاضر به دو نکته بسیار مهم ختم می شود اول اینکه بدلیل استقبال بسیار زیاد کسب و کارها از بازاریابی اینترنتی جهت فروش محصولات و یا خدمات رقابت بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد که تاخیر در شروع به این امر موجب پیشی گرفتن رقبا خواهد شد و دوم اینکه اگر توان و حوصله ای وجود داشته باشد بهترین راه فروش اینترنتی در ایران شرکت در دوره آموزشی سئو محتوا بصورت کاربردی است که دیتکو بصورت حضوری اقدام به برگزاری آن در برخی ایام سال می نماید.